20 Temmuz 2020 Pazartesi

Müslümanlar İslam'da Biseksüelliği Onaylayabilir, Ki Buna İhtiyaç Da Var

Bu konuyu konuşmak kolay değil. Ama insani meselelere yönelik kesişimsel bir yaklaşım benimseyeceksek, bunu yapmak önemli.

Çağdaş İslam teolojisi çalışmalarının büyük bir kısmı eşcinsel Müslümanları tasdik ediyor. Sünni ve Şii muhafazakar Müslüman bilginler çoktan beri transeksüel müslümanları kabul ediyor. Ancak, biseksüel müslümanlar üzerine konuşmalar yeterli dikkati çekmedi.

Muhafazakar Müslüman bilginlerin eşcinsel Müslümanları zor kabullendiği gibi, LGBTQ müslüman bilginlerin ve aktivistlerin de etkili bir şekilde İslam'da biseksüellik üzerine durduğu söylenemez. İslam'da biseksüelliğe konuşmak kolay değil ama insani meselelere yönelik kesişimsel bir yaklaşım benimseyeceksek, bunu yapmak önemli.

Eşcinsel müslümanlar cinsel yönelimlerinin doğuştan ve değiştirilemeyeceğini savunuyor. Sahte bir evlilik yapmanın ikiyüzlüce ve kalıcı olarak bekareti muhafaza etmenin zalimce olduğuna inanıyorlar. Darura (ihtiyaç) ve raf al harj (zarardan kaçınma) kavramlarına dayandırılan İslamî görüşler, müslümanların endişelerini hafifletmeye ve eşcinsel gruplara girmelerine yardımcı oluyor.

Ancak bu argümanlar biseksüel müslümanları tasdik etmek için kullanılmıyor.. Muhtemelen bu, biseksüellerin heteroseksüel bir ilişki yaşama alternatifleri olduğu ve eşcinsel ilişkilerine odaklanarak gereksiz yere sıkıntıya girmeyecekleri gibi bir karşı argümana dayanıyor.

Ancak farkına varmalıyız ki, biseksüel müslümanlar her zaman heteroseksüel ilişkide olma alternatifine sahip değiller. Bekar bir anne veya ileri yaşlarında olan biseksüel müslüman kadınlar örneğini ele alalım. Bir çoğu için erkek bir partneri olması ihtimali daha düşük.

Aynı şekilde, dul veya maddi gerekçelerle evlenememiş bir biseksüel müslüman erkeği düşündüğümüzde, bir erkekle derin bir ilişkide olma ihtimali bir kadınla olmasından daha yüksek. Bu bağlamda aynı cinsiyetle ilişki bir alternatif değil, bir zorunluluk. Böyle bir ilişki geçici dürtülerle savuşturulamaz. Bu insani dokunuşa, şefkate ve yoldaşlığa derin bir arzuya dayanan gerekliliktir..


İnsan hayatının hükmü, Müslümanların tefsire dayanarak 'karılarını dövmek' veya 'Hristiyan ve Musevilerle arkadaşlık etmemek' gibi bağlamdan koparılmış ifadelere dayandırılmaz.


MOODBOARD VIA GETTY IMAGES


Böyle bir ilişkinin yokluğu bu müslümanlar üzerinde yersiz, gereksiz bir yük doğurur.. Böyle bir yüke İslam'da göz yumulmasa da,, Kuran’a dayandırılan baskı hala baskıdır. Dahası, İslam'da mantıksız yük gereksiz ve işlevsiz sayılır.. Bu demek oluyor ki ihtiyaca ve zarardan kaçınmaya dayalı görüşler biseksüel Müslümanları da kapsayabilir.

Dul erkeklerin veya bekar annelerin dışındaki genel bağlamda bile, biseksüel müslümanlar kendi cinsiyetleriyle daha güçlü bağlantı kurabilir. Mawadda (şefkat)’i fark etme görüşü, böyle durumlardaki yasal anlaşmanın geçerliliğine izin verir.

Biseksüel Müslümanlar için çok eşliliği haklılaştıran argümanlar, paralel olarak heteroseksüel müslümanlar için de geçerli. Bu bağlamda yetimlere bakılması için küçük çocukları olan yoksul bir dul erkekle biseksüel bir erkek de evlenebilir. Aynısı biseksüel kadınlar için de geçerlidir.

Peygamberin kendisi eşcinsellik ve biseksüellikle ilgili hiç konuşmadı

Ayrıca Lut kavminin hikayesinin cinsel yönelimi içermediğini kabul etmeliyiz. Kur’an’da Lut kavminin yol kesmesine, kamu düzenini bozmalarına, Lut’un konukseverlik teklifine uymamalarına ve aceleyle evine girip izinsiz bir şekilde misafirlerine ulaşmalarına dair geniş ve detaylı olarak vardır.

Lut kavminin hikayesi eşcinseller ve biseksüellerin hemcinsleriyle ilişkileriyle ilgili değildir. Aslında peygamber asla eşcinsel ve biseksüellerden bahsetmemiştir. Bu konu sonraki Müslüman nesillerin kendi sosyal törelerine ve tıbbi bilgilerine dayanarak kelime oyunları yapmalarından kalmıştır.

                                     
                                                                                       MARK BLINCH / REUTERS,2012 -Toronto /Kanada
Bütün hikaye, geçmiş milletlerin Allah'ın elçilerine karşı baskıları yüzünden yok edildiği bilgisiyle peygamberi rahatlatmakla ilgilidir. Bunun sebebi de, o dönemki kibirli Mekkeliler de benzer bir durum içerisindeydiler.

Gerçekten de, çağdaş müslüman muhafazakarlar, eşcinsel ve biseksüel müslümanları kınamak için bağlamından koparılmış "kadın yerine erkeklere yaklaşıyorsunuz" ifadesine odaklanarak Kuran pasajlarını büyük ölçüde görmezden geliyor.

Bağlamından koparılmış ifade de bile biseksüel ve eşcinsel bir ilişkiden bahsetmiyor. Buradaki ifade sadece yakınlık, şefkat ve yoldaşlık bağlamının yoksunluğuyla ilgili. Bu ayetler sadece arzu, dürtü ve hevesle alakalı.; ilişkiler geçici arzulara, dürtülere, heveslere dayanmaz.

İnsan hayatına ilişkin kararlar bağlamından koparılmış ifadelere dayandırılmaz. Ki, müslümanlar “kadını dövmek” ve “hristiyanlarla ve musevilerle arkadaş olmama” ifadelerinde olduğu gibi yoruma dayalı temelleri kolayca reddederler. Sonuç olarak, Müslümanlar yorumsamayla İslam'da biseksüellikten bahsedebilir ve biseksüel Müslümanları tanıyabilir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder