Müslümanlar peygamberin hayatına (sav) ilgilidir ve hadis olarak bilinen peygambere dayandırılan bilgilerin geçerliliğinin belli kriter ve kurallarla belirlendiği ayrı bir ilim dalı oluşturmuşlardır. Hadis ilmini göz önünde bulundurmayan bir grup da vardır. Onlara göre Kuran dışında hiçbir metin kutsal değildir ve hüküm kaynağı olamaz. Ancak bir çok Müslüman hadislerin ve anlatıların önemine inanır. Bu nedenle hadisin geçerli olup olmadığını tayin etmek için hadis ilmindeki kuralları ve standartları anlamak hayati önem taşır.
Hadis, peygamberin söylediği, yaptığı, bildirdiği hatta nitelendirdiği şeylere dayandırılan hadislerdir.
Hadis ilmi bu iki temele dayanır
Sanad
Hadisin peygamberden anlatıcıya kadar uzanan dizilimidir.
Örneğin: Peygamberden (sav), Anas ibn Malik’e , ondan Katada’ya, ondan Ebu Avanah’a, ondan Valid’e aktarılarak söylendi.
Metin
Hadis metni.
Örneğin: “Eğer ki bir Müslüman ağaç diker, Eğer ki bir Müslüman ağaç diker, o ağaçtan insan, hayvan veya kuş istifade ederse; hepsi ona sadaka olur.”
Hadisler
kabul edilebilirliğine göre, Sahih (Geçerli), Hasan ve Zayıf Hadisler olarak
sınıflandırılır.
SAHİH
HADİS
İçtihat ve dini diğer
meselelerce güvenilen, kabul gören hadistir.
Koşulları
Sanad
Bağlantısı: Her anlatıcının hadisi doğrudan önceki kuşağından bir anlatıcıdan
alması.
Aktarıcının
Güvenirliği: Her anlatıcının büyük günahlardan münezzeh, aklıselim yetişkin bir
müslüman olması.
Aktarıcının disiplini:
Anlatanlardan her birinin ezberinin iyi olması, hayali ve saçma olmaması.
Metnin
hatasız
olması: Hadis metninin geçerliliğine yönelik hiçbir uzlaşmazlık olmaması.
Metnin
anormal
olmaması: Geçerli diğer metinlerle çelişmemesi.
HASAN
HADİS
Sahih ve zayıf hadis
arasındadır. Ama sahih hadise daha yakındır. Şartların çoğunu sağlar, o yüzden
içtihatte kabul görür.
ZAYIF HADİS
Hasan
ve sahih hadis koşullarını karşılamayan, güvenilmez hadislerdir.
Türleri
Mu'allaq, Mursal,
Mu'dal, Shadh, Maqlub, Mu'allal, Matruk, Mawdu (Hiçbiri hadis değildir)
Zayıf hadis, tüm
türleriyle reddedilmiştir ve içtihatte kabul edilmez. Buna rağmen bazıları eğer
başka hadis yoksa çalışılabileceğini söyler. Ancak al-Bukhari, Muslim, Yahya
ibn Ma'in, Ibn al-Arabi, al-Maqdisi ve Ibn Hazm gibi alimler ne içtihatte ne de eylemlerin
faziletlerini belirlemede asla kabul edilmemesini söyler.
Zayıf hadisler içtihatta kabul edilmez, özellikle de ölüm cezasıyla sonuçlanan ceza hukukunda. Cinsel ve cinsiyet kimliği azıklıklarının haklarına karşı olanlar, güvenirliğini zayıf bulan alimler sayıca üstün olmasına rağmen, bir alimin güvenilir saydığı zayıf hadise inanırlar.
Eşcinsellik, aynı cinsiyetten insanların birbirine çekim duymasıdır. Eşcinsel kadınlar kadınlara, eşcinsel erkekler erkeklere ilgi duyar. Bazı insanlar islamda eşcinselliğin yasak olduğunu kanıtlamak için hadisleri kullanırlar.
“اقتلوا الفاعل والمفعول
به”
(Bunu yapanı da yaptıranı da öldürün.)
Bu Hadis Zayıftır
• Al-Bukhari zayıf saymıştır (al-'Ilal
al-Kabir, 236).
• Ibn Hazm zayıf saymıştır (al-Muhalla, 387/11)
ve (al-Muhalla, 383/11).
• Ash-Shawkani zayıf saymıştır (Nayl
al-Awtar, 286/7) ve (as-Sayl al-jarrar, 315/4) Sanad’i
zayıftır.
• At-Tirmidhi zayıf saymıştır (Sunan
at-Tirmidhi, 1456).
Ibn
al-Qattan zayıf
saymıştır (al-Wahm wa al-Iham, 182/4).
“ملعون من عمل عقل قوم لوط.”
(Lut’un kavminin
yaptıklarını yapan lanetlidir.)
Bu Hadis Zayıftır
• Ibn 'Adi zayıf saymıştır (al-Kamil fi
ad-Dhu'afa', 436/8).
• Al-Qaisarani bu
ifadeyi (Dhakhirat al-Huffadh, 1941/4) hem Matruk (yalanlamış) hem de
zayıf bulmuştur.
“…إن من أشراط الساعة أن يكتفي الرجال بالرجال والنساء
بالنساء"
(Erkeğin erkeğe, kadıının kadına meyletmesi kıyamet
alametlerindendir.)
Bu hadis Zayıftır.
• Al-Haytami (Majma'
al-Zawa'id, 324/7) aktarıcısı Saif ibn Maskun ‘dur ve güvenilir
değildir demiştir.
• Ve aktarıcısı Sulaiman ibn Dawood al-Yamami’un matruk (yalanlanmış) olduğunu söylemiştir (Majma' al-Zawa'id, 13/8).
“جميقا وارجموهما والأسف الأعلى ارجموا "
(Altta ve üstte
olanı taşlayın, ikisini de taşlayın.)
Bu Hadis Zayıftır.
• Ibn 'Abd
al-Barr ,(al-Istidhkar, 503/6) aktaranı Asim ibn Umar’ın
tanınmadığını ve güvenilir olmadığını vurguladı.
• Al-Arnaout sanad
(aktaran zinciri)’inin zayıf olduğunu söyledi(Takhrij Mushkil al-Athar, 3833).
• Al-Khatib
al-Baghdadi (Awham al-Jam' wa at-Tafriq, 158/1)
aktaranı Asim ibn Umar al-Amri’ye aktaran al-Bukhari, yalanlanmış
hadis olduğunu söylemiştir. Ahmed zayıf olduğunu ve ibn Ma'in dikkate
alınmamasını söylemiştir.
“سحاق النساء زنا بينهن"
(Kadınlar arasında lezbiyenlik, aralarındaki zinadır.)
Bu Hadis Zayıftır.
• Al-Albani çok
zayıf saymıştır (Da'if al-Jami', 3262)
• Al-Albani bu
kaynakta da zayıf olduğunu belirtmişti r(as-Silsila ad-Da'ifa, 1601.
• Ibn Hibban
(al-Majruhin, 174/2) aktarıcısı al-'Ala'
ibn Kathir’nın çok fazla uydurma anlatısının olduğu ve dikkate alınmamasını
söylemiştir.
• Ayrıca (al-Majruhin,
216/1) mawdu (uydurulma) olduğunu vurgulamıştır.
Eşcinsellikle ilgili açık ve tanımlı bir yasak olsaydı, niye
bazı insanlar tüm bu hadisleri üretirdi ki?
Peygamberin eşcinsel eylemi cezalandırdığını kanıtlayan hiçbir hadis yoktur. Ama bazıları “Bir erkek bir erkeğe yanaşırsa zina yapandır, bir kadın da bir kadına yanaşırsa zina yapandır.”’ı eşcinsel eylem için zina cezası uygulanmasına kanıt olarak öne sürerler. Bu hadis zayıftır. Al-Albani (Da'if al-Jami', 282) zayıf saymıştır..Al-Bayhaqi (as-Sunan al-Kubra, 8/233) sanad (aktarıcısı)’ını kabul görmemiştir. Ibn al-Mulaqqin (Khulasat al-Badr al-Munir, 2/302)’e göre sanad sahibi yoktur, Az-Zarkashi al-Hanbali (Sharh az-Zarkashi 'ala Mokhtasar al-Kharqi, 6/288) geçerli bir kanıtının olmadığını söylemiştir
Bazıları sahabelerin eşcinsel eylemde bulunan bir adamı yakmayı kabul
ettiğini belirtmiştir. Bu athar (sahabelere dayandırılan hadis), zayıf ve
dikkate alınmıyor. Ibn Hajar al-'Asqalani (ad-Diraya, 2/103)zayıf
demiştir. Al-Bayhaqi (as-Sunan al-Kubra, 8/232), ash-Shawkani
(Nayl al-Awtar, 7/287), al-San'ani (Sobol as-Salam,
4/21)tümü morsal (bağlantı, koşul ve sanad eksikliğine dayanarak zayıf)
olduğunu söylemiştir.
Açıkça eşcinselliği yasaklayan geçerli bir hadisin yokluğundan,
insanlar kasten zayıf hadis oluşturuyor. Hatta bilinmeyen kaynaklı “bir erkek
başka bir erkekle öpüşürse Allah’ın tahtı sarsılır.” gibi ifadeleri
destekliyor. Ki bu da bir hadis değildir, mawdudur (uydurma). Ash-Shawkani (al-Fawa'id al-Majmu'a, 204) mawdu
olduğunu belirtmiştir.
Devam edecek...
Kaynak: https://drive.google.com/file/d/1Dk95ZgN5QB4GVe3AGWBO7hHcPSvzTB0Q/view
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder