Tanrı lezbiyen, gey ve
transseksüelleri sever. İmam Ludovic M. Zahed’e göre bu kuşkusuz bir gerçek.
Kendisi Avrupa’nın ilk kapsayıcı camisinin ve Fransa’nın Eşcinsel Müslümanları
derneğinin kurucusu, CALEM (Avrupalı ve Müslüman
LGBT Dernekleri Birliği) ‘in koordinatörü, bunun yanısıra fırsat
buldukça bu websitesine katkı sağlayan
yazarlardan biri.. Aynı şekilde Ludovic tanrının hemcins birliktelikleri
tasdik ettiğine ve İslam’a inanan eşcinsellerin de heteroseksüeller gibi
evlenebileceğine son derece inanıyor. Güney Afrikalı bir erkek olan Qiyaam ile
evlilik deneyimiyle başlayan geçmişinden yola çıkarak, Ludovic çok net ve
etkileyici başlıktaki “Kuir Müslüman Evlilik” kitabını yazdı.
Yeni kitabınızın başlığı gayet açık ama hangi
bakış açısına gönderme yaparak kuir Müslüman evliliğe bakıyorsunuz? Kitabın
temel savı nedir?
Bir antropoloğun yapacağı gibi, bu kitap kimliklerimizden birini
diğerine seçmek zorunda kalmadan, kuir ve Müslüman olmanın sosyolojik
gerçekliğinin bir tanıklığı (makale ve biyografi arasında.). Buna ek, “yeşil
kitap” dediğimiz her yıl yayınlanan homofobi, islamofobi ve transfobiye karşı
bir teorik kısım koyduk. Yeşil kitap, kökenindeki proaktif saygıyı ve
çeşitliliği koşulsuz sevmeyi islamın en derin köklerinde bulmayı amaç edindi.
İslamda evliliğin amacı ne?
İslam geleneği evliliği sadece bir dini tören olarak değil, aynı zamanda
iki şahit ve birbirilerine sesli olarak bu özel anlaşmayı kabul ettiklerini söyleyen
iki yetişkinin etik kontratı olarak değerlendirir.
– ijab wa qabul (اجب وقبول)..
Yani, heteroseksüel ve eşcinsel evlilikler
arasında fark var mı?
Kuir ve düzcinsel evlilik arasında hiçbir fark yoktur. İslam böyle bir
fark oluşturmuyor ve arapça terim olan “zawj”
(زوج; evli partner) cinsiyetsiz bir terimdir. İslami evliliğin yeni
bir temsilini inşa ediyoruz. Allah’ın ve insanlığın tevhidi (tekliği), yıkmayı ve inşa etmeyi (İmamımız Amina
Wadud’un da söylediği gibi) İslam’ın etiğinin kalbi olarak şart koşar. Allah’a olan güzel inancımızı ayrımcı politik
stratejilere karşı kullanarak, İslam’la birlikte içindeki önyargıları ve
dogmaları yıkmalı, İslami idealler ve
Allah’a inancımızla ilişkili yenilenmiş temsiller inşa etmeliyiz.
Yorumlaman açıkça çoğu İslam alimleriyle
keskin bir karşıtlık içerisinde. Onların önerdiği dini görüş, dogma ve
geleneklerden yekpare. Bunun aksine, sen yaşayan, daima hareket halinde olan, dinamik
bir varlık olarak tanımlıyorsun. Sence, neden inanç sıklıkla dogma, ceza, hatta
şiddete dönüşme eğiliminde?
Nefes almayan, ölü bir inanç sosyal tembelliğe sürükler ve sonra sadece haksız sosyal yapı ve alışkanlıkların çoğalmasını haklılaştırmakta kullanılır. İnanıyorum ki, Kuran’da geçenler, peygamberler, kadınlar ve erkekler, Dünya’nın heryerinde yaşayanlar ve her uygarlığın hikayeleriyle, Allah insanlık tarihi boyunca bize rehberlik ediyor. Tekliğin gerçek manası, çokluk ve çeşitlilikte. Her inancın, her idealin insanlığın hayallerine ve ihtiyaçlarına uyarlanması gerekir. Dogmaları, şiddeti ortadan kaldırmak ve haksız sosyal yapılardan inancımızı korumak için, ideallerimiz ve Allah’a olan inancımızla ilgili yeniden nasıl hayal kuracağımızı öğrenmek zorundayız.
Her insan idealinin esası temelde iyioluş ve mutluluktur. İslam
inancının özünde insan haysiyetine saygı ve özgürlüğü teşvik vardır. Bunu
anlamamak, Ay’ı gösteren bilgeye değil de, parmağına bakma ahmaklığı gibidir. İslamın
ilk dönemlerinde bazı Sufi alimler Kuran’ın bir ayetinin 7000 farklı
yorumlamasını görebiliyorlardı.
Ve bugün?
Bugün, bazı dogmatik bilginler çeşitlilikten endişe duyarak, sunduğumuz -
onlara göre -“alternatif islam.”’ı bile kabul etmeyi reddediyor. Evet,
ilerlemeci ve kapsayıcı Müslümanlar şuan sadece küçük bir azınlık ama sosyal
yapılaı yeniden düzenlemek azınlıkların alternatif
ideal ve etik önerileriyle sağlanır. Bizim alternatif, yenilenmiş islam
temsilimiz Allah’ın bize rehber olan yaşayan, gün yüzüne çıkmamış sonsuz
yüzlerinden biri.
Fransa’daki evlilik eşitliği karşıtı
organizatörler Fas’ta benzer bir girişim düzenlediler, ki Fas’ta hala
eşcinsellik bir suç ve eşcinsel evliliği tanımlayacak bir düzenleme yokken…
Homofobi ve transfobi maalesef her dinden veya ideolojiden dogmatik
insanların üzerinde anlaştıkları az konudan biri. Şu gerçeği tekrar vurgulamak
istiyorum ki ağacı sadece meyvesiyle yargılayamazsınız. Naziler demokratik bir
seçimle gelmelerine rağmen; yahudileri, gey, lezbiyenleri yok etmeye çalıştı.
Komünizmin Çin’deki temsili milyonlarca insanın ölmesine sebep oldu. Geçtiğimiz
yüzyıl (dayatmacı anlayışla bireysel kimlikleri kontrol eden) faşizmi ve
(kamusal ve hatta mahrem alanlardaki sosyal davranışları kontrol eden) totaliterliği
anlamamız için korkunç fırsatlarımız oldu.
Aramızdan bazıları ideallerimizi ve etiğimizi başka kardeşlerimizin
üzerinde güç kullanmak için kullanıyor diye, demokrasiden ve dayanışmadan
kurtulalım mı? Hiç de bile, biz alternatif sunmak zorundayız ve Allah’ın
Kuran’da dediği gibi “insanlar gelecek”, öyle ya da böyle. Diğer insanların
sivil haklarını öz-tanımlama ve kendi kaderini tayin etme yoluyla elde
etmemeleri yönündeki çabalar, basitçe Allah’ın bizlere Tevhid ve Birlik
yolculuğunda, çokluk ve çeşitlilik aracılığıyla ilham verme hakkını inkar
etmektir.Kuran'a göre
tevhid bizim 'melekler' olarak düşündüğümüzden bizi daha iyi varlıklar yapar.
Başkalarına karşı nefret dolu olan insanlar, onlar hakkında konuşulmasını bile
hakketmezler.
Bizim de bildirdiğimiz gibi, Afrika ve
Akdeniz’in Rabat Yönetim ve Ekonomi Okulunda (Avrupa üniversitelerindeki siyasi
bilimlerin dengi) bir konferansın oldu. Nasıl geçti?
Kuir islam ve islami feminizm üzerine sunumum oldukça hoş karşılandı.
Arap toplumları aslında Avrupalıların da “sadece” birkaç on yıl önce olduğu
gibi, her türlü ayrımcılığa karşı insanı kaynaklar oluşturacaklar ve umuyorum
ki Fas’taki bu girişimlerimiz de Arap tarihinin bir parçası olacak inşallah. Bu
yüzden tüm enerjimizi aktarmak zorundayız. Kibire kapılmadan önyargı ve nefreti
yok etmeyi deniyoruz. Alçakgönüllü bir şekilde önyargı ve nefreti yıkmaya, aynı
zamanda Allah’tan mütemadiyen aldığımız bireysel ve kolektif ebedi mesajını
taşıyan tamamen yenilenmiş bir anlayış inşa etmeye çalışıyoruz. Amin.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder